Monday, November 14, 2016

Masih Ingatkah Anda Kisah Lelaki Cari Calon Isteri Di FB? Beliau Bakal Nikah Disember Ini!

Kalau anda mengikuti blog kami di Media PenMerah sebelum ini penulis ada menyiarkan artikel mengenai seorang lelaki yang mencari calon isteri menerusi laman Facebook. Terdahulu kisahnya pernah menjadi viral di laman sosial.

Untuk makluman anda, lelaki bernama Ubaidullah Jaafar itu telah pun berjaya menemui zaujahnya (bakal isteri) dan mereka bakal disatukan pada 10 Disember depan.


Siapa sangka tindakannya yang berani memuatnaik naik status pencariannya itu membuahkan hasil apabila bakal isterinya, Lidya Izzati menghubunginya di laman Facebook untuk berkenalan.

Mengimbau kembali detik perkenalan mereka menerusi laman Facebooknya Mohammad Ubaidullah Mohd Jaafar, beliau memaklumkan gadis itu awalnya mengajak dirinya berbuka puasa bersama-sama keluarganya, namun terpaksa ditolak kerana kesibukan menjalani latihan industri.


Bagaimanapun, sikap Lidya yang tidak putus asa mengajaknya ke rumahnya membuatkannya bersetuju untuk berjumpa buat pertama kali dengan gadis itu termasuk kedua ibu bapanya.


Menurut lelaki berusia 25 tahun ini, selang beberapa hari selepas tamat praktikalnya iaitu dua bulan lalu, dia dan Ladya terus mengikat tali pertunangan.


Bakal yang aku jumpa selepas aku viral..
Masa ni bulan 6.. Bulan puasa..

Teringat lagi, dia sungguh sungguh suruh datang berbuka sama sama dgn family dia, sambil sambil tu jumpa mak ayah terus bincang pasal kahwin..

Dalam hati, "..mak aiiihh, terus suh dtg bincang dengan family teruss.. padahal tak kenal lagi ni.. sungguh sungguh tu dah nampak sikit dah.."

Dalam ramai ramai wanita.. dia antara yang pertama, terus suruh bincang dengan mak ayah...

Antara beribu orang yang sempat aku balas satu satu tu, aku terbuka hati nak bagi no phone aku kat dia..

Kenapa terbuka hati?
Itu perancangan Allah..

Mulanya mmg stranger, kami tak pernah kenal langsung.. nak stalk kat FB pun tak lepas, sebab masatu takda gambar dia kat FB.

Dia selalu mesej suruh dtg rumah jumpa mak ayah.. dia kata dia tunggu aku..

disebabkan aku bz dah nak praktikal.. ke Kuantan.. aku biarkan saja.. tak dapat memenuhi hasrat berbuka sama sama dengan keluarga beliau..

Bukan aku tak nak terima dia pada masa itu.. tapi.. sebab masa tu, aku sedang tunggu jawapan taaruf dgn seseorang juga yang lain.. Itu pun dpt rekemen sejak daripada kes viral tu jugak..

Kalau jawapan rekemen yang ini setuju, untuk dinikahi dengan aku.. aku dah boleh bagi jawapan kat lain, termasuk si dia yang betul sungguh sungguh ni, bagitahu dia yang aku dah jumpa bakal zaujah..

Maka, dah tak perlu pening dah.. aku tak pilih dah sebab aku dah ada bakal yang setuju..

Tapi.. Malangnya, jawapan yang saya dapat menduka citakan.. 

Macam macam masalah sampai.. ibunya sangat setuju.. anaknya pula tak setuju.. aku pula? Tersepit di tengah tengah?

Statement aku dalam hati mudah jer, "..benda kalau disusah susahkan, sedangkan ia tak lah susah, maka percaya, itu tandanya dia bukan jodoh kita.."

Contoh.. 

kita nak kahwin dengan seseorang.. tapi dia mula dengan alasan, kita tak boleh lagi.. sebab awak bukan lah lelaki pelindung, awak ni pemalu tak sesuai sbnarnya jadi suami lah.. awak kena tunggu habis belajar 3 tahun lagi lah.. dan jangan bawa emak kalau berkunjung rumah nanti lah.. kolej tak bagi kahwin lah... adehhhh. Nampak kan? Ia mudah.. tapi disusahkan..

Takpe lahh.. aku malas nak fikir lagi sampai habis praktikal nanti baru fikir..

Dan aku sendiri menolak permintaan untuk teruskan taaruf dengan bakal rekemen pertama tu.. 

Owhh, baru tahu, rupanya dia memang tiada perasaan dan hati pun dari awal, walaupun dah berkunjung datang rumah..

Cakap lah awal awal, kalau tak suka pun.. tidaklah saya penat bagi kata kata pengharapan dan menunggu..

Dan saya terus undur diri.. tetapi si yang sungguh sungguh ni masih follow up saya, untuk berkunjung di rumahnya..

Hari berganti hari, aku masih lagi tergantung untuk bagi jawapan.. kerana mulanya hatiku tak pula rasa dengan dia..

Sedangkan, yang ibu dia cerita.. hari hari dia doa.. agar bakal suaminya aku.. agar aku pilih dia.. kadang kadang menangis.. bila dapat tahu.. aku seolah tak pilih dia awalnya.. luahan ibunya..

Tiba hari raya, 10 hb 7 aku berkunjung di rumahnya.. setelah di minta untuk hadir di rumahnya.

Alhamdulillah, hati berputik untuk teruskan terima dia sbg bakal zaujah lepas aku datang rumah, jumpa mak ayah dan luahkan hasrat..

"..saya datang dengan hasrat, untuk berkahwin dengan anak pakcik.."

(Sambil pipi merahh) 😆😆😆

Malam tu mulanya, ayahnya macam berat nak lepaskan.

Sampai lah..

Nasihat ibunya yang sungguh menyentuh, "..jaga dia baik baik, jgn lukakan hati dia.. wanita bukan mudah untuk kita ambil dan lepaskan.. dia dah suka kamu.. terima jer lahh.. lagipun dia seorang yang baik.. bukan jenis yang keluar malam kalau bukan dengan ibu bapa.."

Aku balik buat istikharah dulu.. dan melihat perwatakan dia, layanan baik ibunya, dan ayahnya.. Alhamdulillah, akhirnya terbuka untuk pilih dia..

Aku habis praktikal, terus beli cincin tunang kat kuantan, kedai emas ariffin.. Terima kasih nizam, sahabat yang baru kahwin, banyak berkongsi tentang ilmu perkahwinan, dan banyak bantu cari barang barang cincin..

Allah permudahkan.. selang berapa hari habis praktikal tu terus bertunang..

Ada 3 bulan lagi nak prepare untuk kahwin..

Dan pergi kursus kahwin sama sama, turun naik pejabat temuduga.

Alhamdulillah, dipermudahkan semuanya..

Tinggalah sebulan lagi aku akan bernikah dengannya..

Ingat.. Kenapa aku pilih dia..

Mungkin beribu orang yang PM..
Tapi yang betul betul sungguh sungguh..

Yang berdoa.. solat hajat..
Yang suruh datang rumah terus jumpa mak ayah..

Yang berani luahkan hasrat nak kahwin pada mak ayah..

Yang sentiasa follow-up saya untuk terbuka hati menerimanya..

Yang pendiam, pemalu.. tapi berani betul melamar lelaki macam aku ni.. hehe

Dia sorang jerr..
Dia sorang jerr yang betul betul usaha...

Orang tanya.. "..macam mana kau pilih dia dalam beribu orang tu.."

Aku pilih sebab ketentuan & kesungguhan beliau...

Dan selepas tu.. aku memang bersungguh sungguh jugalah.. bantu permudahkan majlis kami..

Sampai kad kahwin design sendiri.. disebabkan kedai lambat siap..

Dan majlis kami pun sederhana..
Awak yang tidak memiliki saya...

Sebenarnya saya milik Allah..
Allah yang menggerakkan hati seseorang..

Dan rezeki, jodoh, ajal maut semua telah tertulis sejak belum dilahirkan kat dunia lagi..

Jika kita redha, dan tak putus asa..
InshaAllah, Allah sentiasa akan buka jalan terbaik untuk kita.. dipermudahkan segala urusan..

Saya pun tak pernah sangka, buat kerja susah.. tapi akhirnya kerja itu ada kelancaran.. sehinggalah saya menemukan jodoh saya..

Mana mungkin, saya ada wang hantaran, persediaan nikah, beli barang semua.. Ini semua bantuan dari Allah..

Allah permudahkan urusan untuk dapat rezeki dalam pembuatan modul modul tutorial, pengumpulan koleksi hasil hasil design photoshop & Ai, dan video tutorial semua..

Oh ya, templet kad kahwin yg sy design tu pun ada lama dalam modul yang saya siapkan.. mmg newbies dlm design pun boleh edit balik kad kahwin tu, tukar next dan gambar..

Allah permudahkan sekali lagi apabila produk digital itu dapat permintaan.. walaupun tidaklah banyak macam jerung jerung luar sana..

Tapi saya yakin, bila kita niat yang betul.. niat yang baik.. Nak nikah, jadi diri lebih baik.. melengkapkan segala kekurangan yang ada...

InshaAllah, segala perancangan walaupun rasa tak masuk akal awalnya, tapi Ia dipermudahkan, dari satu kepada satu perkara yang lain.. sehingga akhirnya Urusan nikah dengan dilakukan jayanya!

Buat sahabat sahabat yang menyokong..

Minta doakan saya agar Allah permudahkan urusan selepas nikah nanti, pikul tanggungjawab baharu sebagai seorang suami.

10hb Disember, pasangan ini bakal disatukan.. sungguh Allah permudahkan semuanya 😊😊😊

Silakan SHARE, semoga ia bermanfat pada yg mencari jodoh..

#jodoh
#ubaidullahjaafar


Terdahulu, Ubaidullah menjadi popular sekelip mata hingga turut ditemu bual satu rancangan televisyen selepas statusnya mencari calon isteri menarik perhatian ribuan netizen Malaysia.

Menerusi status itu, Ubaidullah memberitahu dia bertindak sedemikian ekoran tiada masa selain ibu bapanya sudah bertanyakan tentang perkahwinan.

Tahniah buat Ubaidullah Jaafar dan bakal isteri. Semoga dipermudahkan segala urusan seperti yang dirancangkan. 😉

Masih Ingatkah Anda Kisah Lelaki Cari Calon Isteri Di FB? Beliau Bakal Nikah Disember Ini! Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Media PenMerah

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.