Thursday, November 26, 2015

KisahSayu: Lafaz Cerai Talak 3 Jadi Bahan Mainan Suami Akhirnya Bawa Padah!

KisahSayu: Lafaz Cerai Talak 3 Jadi Bahan Mainan Suami akhirnya Bawa Padah!

Perhatian kepada pasangan di luar sana yang dah berkahwin atau bakal berkahwin. Ini hanya perkongsian eh! Jangan ada yang terasa pula. Kalau terasa tu, tak dapekkk nak nolong ler! Harap-harap kisah ni dapat dijadikan panduan untuk uolls. Kisah ni diceritakan oleh Abdul Razak Bin Nordin di laman Facebook.

Ia mengisahkan seorang suami yang niat hanya ingin bergurau melafazkan talak ke atas isterinya tapi akhirnya jadi perkara yang sangat serious. Ingat bab cerai berai ni boleh bawak bergurau ke?? Ingat lawak? Alahaiiii, kesian si isteri ni.

Ikuti kisah selanjutnya:-

Tadi datang seorang wanita muda lingkungan 30'an bersama dengan seorang rakan. Katanya baru balik dari Mahkamah Rendah Syariah. Wanita itu bercakap dengan nada perlahan. Aku cuba mendengar dengan jelas. Dia memulakan bicara. 

"Boleh tak kalau saya dan suami merujuk kembali?" soalnya.

"Puan bercerai talak berapa?"

"Talak tiga," katanya sambil menangis teresak-esak.

"Allah!" spontan keluar mulut aku.

Si rakan cuba menenangkan dia. Seorang kakitangan wanita Pejabat Agama Islam memberikan penjelasan kepada wanita itu.

"Puan dan suami tidak boleh merujuk kembali sebab puan sudah bercerai dengan talak tiga melainkan selepas tamat iddah, puan berkahwin lain dan jika puan bercerai puan boleh berkahwin semula dengan suami yang pertama," jelasnya.

Wanita muda itu seolah-olah meluahkan perasaan, jadi saya pun mendengar masalah dia. Katanya, suaminya tidak melafazkan talak tiga di depannya. 

"Jadi, macam mana puan tahu suami ceraikan puan dengan talak tiga?" soal aku. 

"Begini, suami saya dengan nada gurauan bersembang dengan kawan dia 'aku sudah ceraikan isteriku dengan talak tiga'. Balik ke rumah, suami menceritakan kepada saya. Suami kata dia bergurau. Saya terus merujuk di Mahkamah dan Mahkamah memutuskan talak jatuh. Luluh hati saya," katanya.

Aku hanya kata, "Puan, banyakkan bersabar ye. Minggu depan puan datang ke sini berjumpa dengan pegawai kami jika puan inginkan khidmat nasihat. InshaAllah kami akan bantu berikan puan semangat. InshaAllah,".

Secara jujurnya, aku benci dengan lelaki yang suka bermain dengan talak! Bergegar Arasy Allah.

KisahSayu: Lafaz Cerai Talak 3 Jadi Bahan Mainan Suami Akhirnya Bawa Padah! Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Media PenMerah

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.